מנעול שוכב ובתוכו מפתח

דורות של חדרי בריחה – השינוי הטכנולוגי

אתם עלולים להיתקל באנשים שנותנים חדרי בריחה מומלצים לפי הטכנולוגיה של החידות בחדר. אחד המושגים שגם שחקנים וגם בעלי של אסקייפ רום נתקלים בהם הוא מושג ה-דורות. כן, חדרי בריחה קיימים משנת 2006, רק 11 שנה וכבר יש להם דורות. יש כמה פרושים למושג דור, יש שמתייחסים לדור במובן הטכנולוגי של חדר הבריחה ויש כאלה שמתמקדים בפאן הסיפורי והעיצוב של החדר. חדרי בריחה חיפה כמו בכל הארץ הם בעלי גיוון בדורות השונים.

מהזווית שלנו (ובכל כנס שבו היינו), ההתייחסות לדורות זה בעצם התייחסות לטכנולוגיה שמשתמשים בה בחדר הבריחה. קיימים 4 דורות בתחום של חדרי בריחה בסיווג לפי טכנולוגיה. בבלוג הזה אנחנו נפרט לכם את מהות כל דור.

שלא כמו בטלפונים חכמים, אין דור אחד טוב מאחר, זה שדור מסוים מתקדם יותר טכנולוגית, לא עושה את חדר הבריחה למתקדם או טוב יותר מחדר בריחה מדור קודם יותר. אסקייפ רום מומלצים הם לפי החוויה ולאו דווקא לפי הטכנולוגיה או הדור שלהם. בפאן האישי, אחד החדרים הכי טובים שיצא לנו לשחק בהם (Alice בבריסל, בלגיה) הוא שילוב של דור 1 עם דור 2 ונהנינו בו יותר מחדר אחר של אותה חברה שהיה שילוב של דור 2 ודור 3.

דורות חדרי בריחה –

דור 1:המון מנעולים על גדר

  • שיטות מכניות בעיקר
  • השחקנים גורמים לדברים לקרות
  • מכיל בעיקר מנעולי מספרים ומנעולי מפתח
  • שימוש במוט עם מגנט להשגת חפץ
  • רמזים ניתנים בחדר בכתב או באופן ויזואלי
  • מפעיל המשחק בעיקר אחראי לרמתו
  • סיכונים אפשריים: מנעולים תקועים, מפתחות נשברים, רמזים נעלמים/נהרסים/מתקלקלים
  • יתרון: פשוט להתקנה ולתחזוקה

 

דור 2:

  • רוב המשחק מבוסס על מגנטים ואלקטרוניקה (ארדואינו)
  • קופסאות נפתחות באופן אוטומטי/קפיצי או ע"י כוח המשיכה, לא ע"י פעולת אדם
  • רמזים נמסרים באמצעות סנסורים אלקטרונים שבחידות
  • יכול להכיל שינוי אור וסאונד אוטומטים לפי התקדמות השחקנים בחדר
  • מפעיל המשחק הוא יותר צופה כעת במתרחש מאשר בדור הקודם
  • סיכונים אפשריים: מנורות נשרפות, בעיית דיליי, חיווט תקול
  • יתרון: יותר יצירתי ויחסית פשוט לתחזוקה, לא דורש ידע מעמיק

 

דור 3:ציור של מנעול על גבי מסך מחשב

  • חדר יחסית "חכם", החידות הן במצב של 0 או 1 (החדר משולב טכנולוגיה)
  • פיקוד אלקטרוני מלא לחדר
  • החדר "יודע" איפה השחקנים נמצאים ויכול להתאים את עצמו בצורה יותר אוטומטית
  • החלפת רוב המנעולים עם מערכות מבוססות מחשב
  • סיכונים אפשריים: נפילת רשת, שיבוש בסיגנל, כשל בכיול סנסורים
  • יתרון: חדר מרשים יותר מבחינת הביצועים שלו

 

דור 4:

  • חדר אוטומטי באופן מלא
  • מערכות רספונסיביות למשחק ולשחקנים
  • רמזים ניתנים באופן רספונסיבי ע"י מערכת ש"עוקבת" אחר השחקנים
  • המחשוב בחדר משולב לתוך מערכת אחת
  • משחק יכול להשתנות לחלוטין לפי פעולות של השחקנים
  • סיכונים אפשריים: נפילת רשת, שבירת החוויה בגלל פעולה לא צפויה של השחקנים, באגים בתוכנה המפעילה
  • יתרון: כשהכל עובד קשורה אז הכל אוטומטי

אם בעל חדר בריחה רוצה חדר בדור 3 או 4 רצוי שיהיה לו (או לה) ידע במיחשוב ותכנות תוכנה או בהנדסת מכונות. דור 4 כנראה ידרוש צוות של מהנדסים. יש גם לקחת בחשבון בדור 3 ובדור 4 שעם התמקדות הטכנולוגיה מגיעים גם יותר בעיות אפשרויות בתפעול החדר. רצוי מאוד לא להקים חדר בריחה בטכנולוגיה שהבעלים לא יודע לשלוט עליה.

בשילוב של דור טכנולוגי בחדר בריחה יש להתחשב גם בתמה של החדר. כמו שלתמה של תחנת חלל לא יתאים דור 1, לחדר בריחה של כלא מימי הביניים לא יתאים דור 3 או 4.

מה הדור הבא?

אולי משחקים עם Augmented reality (בעברית מציאות רבודה), שימוש במכשור טכנולוגי בשביל המשחק עצמו. אנחנו יכולים להגיד לכם שהשיטה הזאת כבר קיימת בשטח, גם בישראל ובעולם. אך צורת המשחק הזאת טרם צברה פופולריות בעולם חדרי הבריחה ועלותה לעיתים גבוהה ועלולה להיות לא משתלמת.

ומה עם חדרי מציאות מדומה (VR)?

כאן דעתנו חלוקה. מצד אחד היום אפשר לרכוש מערכת מציאות מדומה ביתית ולשחק בעיקר לבד במשחקים דמויי חדרי בריחה. זה לא עושה אותם ממש חדרי בריחה. לא רחוק היום שבו יוכלו כמה שחקנים בו זמנית להשתתף במשחק מציאות מדומה בעזרת כפפות ומסיכה. החסרון כמובן הוא היכולת לנוע שהיא קצת מוגבלת והחשש שתיצור בחילות וכאבי ראש. ידוע לנו שיש מתחם בישראל בו אפשר לשחק בצורה הזאת אך טרם ניסינו אותו ולכן הם עדין לא ברשימת חדרי בריחה מומלצים אלצנו.

חדרי בריחה חיפה הם מגוונים מבחינת הדורות. ישנם חדרים עם שילוב בין דור 1 לדור 2 וחדרים שמשלבים דור 3 עם דור 4.

מה לגבי חדר בריחה קוהינור? את הדור שלו תצטרכו לגלות בעצמכם!

Tagged , , , , , , .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *